Pe unde circulăm cu trotinetele electrice, lipsa regulilor generează haos
Capitala este unul dintre orașele mari în care tot mai multe persoane caută soluții pentru a se deplasa rapid și eficient, evitând mersul cu mașina și transportul în comun. În acest context, trotinetele electrice sunt extrem de utile, chiar dacă orașul este plin de borduri, gropi și mașini.
Ce determină ca trotinetele electrice să fie considerate o variantă optimă pentru deplasare?
Trotinetele electrice sunt soluții optime pentru mobilitatea urbană și au fost proiectate drept cea mai bună soluție de transport pentru fluidizarea traficului. Cu o astfel de trotinetă utilizatorii vor ajunge rapid unde au treabă, pot ajunge de la metrou acasă sau pot să se deplaseze și pe distanțe lungi. Aceste vehicule cu dimensiuni reduse au fost special concepute pentru orașele mari în care există infrastructură și distanțe de parcurs foarte mari între stațiile pentru transportul în comun.
Legislația nu este foarte clară în ceea ce privește statutul pe care îl au trotinetele electrice.
În România, trotinetele electrice sunt undeva într-o zonă gri, fiind incluse între bicicletă și moped însă nu este foarte clar pe unde trebuie să circule. De asemenea, nu există nicio mențiune care să impună echipamentul necesar sau care să specifice în mod concret vârsta utilizatorilor.
Unele companii care comercializează astfel de trotinete încearcă să impună standarde de circulație și utilizare din dorința de a-i proteja pe utilizatori - cască, viteză mică (maxim 25km/h), vârsta minimă de 18 ani pentru a conduce astfel de vehicule mici și respectarea regulilor de circulație, însă sunt foarte puține persoane care respectă aceste reguli.
Deoarece trotinetele electrice dispun de motor, sunt considerate autovehicule. În consecință, regulile de circulație trebuie să fie respectate de către utilizatori. În mod similar conducătorilor de biciclete, cei care se deplasează cu trotinetă trebuie să cunoască toate regulile de circulație și să le respecte pentru a nu pune pe nimeni în pericol.
Conform prevederilor legale, mașinile, excepție făcând mopedele și troleibuzele, trebuie să fie înmatriculate permanent sau pentru o anumită perioadă de timp la autoritatea competentă. O trotinetă electrică nu poate intra în categoria mopedelor atunci când nu poate depăși viteza de 25 km/h. Trotinetele electrice nu pot depăși această viteză pentru că respectă legile existente.
În cazul trotinetelor care provin din China sau ale celor modificate, lucrurile pot stă diferit. Nimeni însă nu testează trotinetele pentru a le constata viteza. Din acest motiv, utilizatorii de trotinete nu pot primi amenzi, dacă circulă corect prin oraș. Vestea bună este că există proiecte prin care să se reglementeze circulația cu trotinetele electrice!
De ce sunt atât de utilizate trotinetele și mulți bucureșteni le preferă este simplu de ințeles! În primul rând, sunt foarte practice, deoarece se pliază. În al doilea rând, pot asigură un transport mult mai rapid făcându-și mai ușor loc în trafic.
Pentru că în cele mai multe locuri din București nu există piste pentru biciclete, utilizatorii de trotinete au dreptul de a circula pe carosabil la fel ca bicicliștii. Este foarte important însă faptul că trotinetele pot prinde suficient de multă viteză cat să genereze accidente, motiv pentru care, atunci când deplasarea are loc pe trotuar ar trebui să se țină cont de prezența pietonilor, care pot fi loviți serios atunci când intră în coliziune cu trotineta electrică. Așa cum s-a spus și anterior, în momentul in care sunt respectate legile utilizarea trotinetelor în capitală poate fi realizată fără probleme.
Adi